اطلاعیه و اخبار

نیم نگاهی به پیدایش شرکتهای اعتبارسنجی کشورهای غربی

1400/6/11 پنجشنبه
این شرکتهای اعتبارسنجی ابتدا دفاتر تحقیقاتی محلی و منطقه بودند و به جمع آوری اطلاعات سابقه کاری افراد، وضعیت تاهل، سن، قومیت، مذهب و مشخصات شخصیتی میپرداختند. این دفاتر اطلاعات گردآوری شده را به بانکها و موسسات میفروختند تا این ارگانها بتوانند میزان ریسک و شایستگی فرد را در دریافت تسهیلات مورد ارزیابی قرار دهند.
چنانچه شما نیز بتازگی با موضوع اعتبار سنجی آشنا شده اید و یا اینکه درصدد بهبود و یا ترمیم امتیاز اعتباری خود هستید، باتوجه به اینکه دریافت تسهیلات بانکی و میزان کارمزد آن به مقدار امتیاز اعتباری شما بستگی دارد لذا توصیه میکنیم که شناخت کافی نسبت به نحوه پیدایش این سامانه های رتبه بندی داشته باشید.

سامانه اعتبار سنجی چیست؟

یک سامانه اعتبارسنجی داده های اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع آوری و ثبت میکند. در برخی کشورهای غربی این سامانه ها در رقابت بسیار شدید با یکدیگر هستند و اطلاعات جمع آوری شده از مشتریان را در اختیار یکدیگر نمیگذارند؛ لذا دیدن اطلاعات مختلف از هر یک غیر معمولی نیست. مرسوم ترین انواع داده های اعتباری که توسط این سامانه ها جمع آوری میشود عبارتند از مانده اقساط وام، مانده کارت بانکی، سررسید پرداختها، وضعیت حساب بانکی و داده های عمومی. این سامانه ها با گردآوری و فروش این دیتاها به بانکها، موسسات و شرکتهای اعتباری، این ارگانها را در تامین مالی اشخاص سفارشی سازی شده بر مبنای شناسنامه اعتباری یاری میکنند.

این اطلاعات به بانکها و موسسات مالی این امکان را میدهد که با بررسی فعالیتهای اقتصادی گذشته اشخاص، اهلیت اعتباری فرد را قضاوت کنند و تسهیلات بانکی در اختیارشان بگذارند. همچنین شایان ذکر است که شرکتهای بیمه میتوانند از این اطلاعات برای میزان بیمه کردن فرد استفاده کنند؛ شرکتها نیز با تکیه با این اطلاعات قادر خواهند بود در استخدام اشخاص راحت تر به تصمیم نهایی برسند.

پیدایش دفاتر اعتبارسنجی در اروپا و امریکا

این شرکتهای اعتبارسنجی ابتدا دفاتر تحقیقاتی محلی و منطقه بودند و به جمع آوری اطلاعات سابقه کاری افراد، وضعیت تاهل، سن، قومیت، مذهب و مشخصات شخصیتی میپرداختند. این دفاتر اطلاعات گردآوری شده را به بانکها و موسسات میفروختند تا این ارگانها بتوانند میزان ریسک و شایستگی فرد را در دریافت تسهیلات مورد ارزیابی قرار دهند. به مرور زمان این دفاتر با یکدیگر هم افزایی انجام دادند و سیستم گزارش معوقات بانکی یکپارچه ای ارائه دادند. در حال حاضر این شرکتهای بزرگ اشخاص حقیقی و حقوقی را بر مبنای ده ها فاکتور امتیازبندی میکنند و نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده ای در اعطای تسهیلات بانکی دارند.

آرشیو اخبار
راهنمایی و پشتیبانی : 88001185